29 maj 2009

Dublin - Dag 1 (090528)

Oj vilken första dag på Dublin-resan! Först upp före tuppen och iväg till Landvetter. Väl där fick vi reda på att planet mellan Köpenhamn och Dublin var överbokat. De som kunde ställa upp och åka via London, ankomst ca 4 timmar senare, kompenserades med €300 var. Vi anmälde oss frivilliga. På flygplatsen i Köpenhamn fick vi oss en lång promenad genom flygplatsen för att komma till vår gate. Något London blev det inte, alla fick plats.

Frukost på planet mellan Köpenhamn och Dublin!

Framme i Dublin insåg vi, när bagagebandet stannat, att en av väskorna inte kommit med. Den innehållande våra necessärer och skor, samt pappas alla kläder, mediciner, och bärbara dator. Tur han hade ombyte och tandborste i handbagaget. Vi anmälde väskan försvunnen, gick genom tullen, hämtade ut våra Dublin pass och satte oss på en Aircoach till Dublin City.

Vårt hotell och vår hotellbar på Angelsea Street i Temple Bar.

Vårt hotell, Blooms, var lätt att hitta och låg verkligen centralt, så vi var dit och lämnade den väska som kommit med till Irland. Sen sog vi oss en tur i Temple Bar, åt pizza med massor av mozzarella till lunch och traskade vidare. En runda i St Stephen's Green, Grafton Street, Stephen's Green Shopping Center och så tillbaka till hotellet för att checka in. Upp på vårt rum och lämna våra saker och sen en promenad till Guinness Storehouse.

Det finns olika sätt att tigga om pengar. En del roligare än andra!

Eftersom klockan var en timme före stängning när vi kom fram, valde vi att ta oss direkt upp till 7:e våningen och deras Gravity Bar för att dricka vår gratis-Guinness. Mmm, så gott och oj vilken utsikt! Man ser ta mig f*n hela Dublin! Där satt vi och hade det gott en stund innan vi tog oss en sväng i souvenirshoppen och sen påbörjade promenaden hem till hotellet i Temple Bar igen. Imorgon ska vi ta oss igenom alla utställningar på Guinness Storhouse innan vi åker upp till Gravity Bar och dricker mer gratis-Guinness! Dublin Pass är grymt bra eftersom man får besöka varje "attraktion" flera gånger, bara man inte gör det mer än en gång per dag.

Mmm! Äntligen en Guinness! Gratis var den också!

Nåväl, dryga 20.000 steg senare och tillbaka på hotellet försökte vi utröna om SAS hittat vår förlorade väska. Tyvärr fanns ingen info om väskan på deras Internet-site och telefonnumret jag fått var det ingen som svarade på. Kände mig rätt nedstämd när vi gick ner till The Vat House bar, som ligger i hotellets bottenvåning, för att äta middag. Kunde inte riktigt koncentrera mig på vad jag skulle beställa så jag ringde SAS servicekontor igen. Döm av min förvåning när jag då får veta att väskan precis anlänt och att killen jag talade med precis var på väg att ringa mig. Happy happy joy joy!

Jag och pappa uppe i Gravity Bar på Guinness Storehouse.

En hårdstekt steak burger, och en Guinness senare blev det irländks livemusik på The Vat House Bar och jag passade på att önska White Rover, vilken de självklart spelade. Det är nog den enda irländska sång jag kan, bortsett från U2. Framåt 22-tiden, och efter en smarrig Irish Coffee, kände vi att det var dags att dra oss tillbaka. Precis då kommer det en subbe genom entrédörren med vår väska i släptåg! Underbar tajming! Sen var det bara att borsta tänderna och krypa till kojs. Både jag och pappa somnade nog i samma ögonblick som huvudet landade på kudden.

"Starke Adolf" visar sina krafter på Guinness Storehouse

Idag blir det besök på Old Jameson Destillery, Guinness Storehouse och Dublin Castle. Sen lär vi säkert hinna med något annat skoj, men det återstår att se vad det blir. Hur det än blir har vi underbart väder. Strålande sol, blå himmel och ca 20 grader varmt. Ha en bra dag, det ska vi ha!

Guinness, wherever you are! (Pssst, det är ett vykort, ingen öl.)