1 juni 2009

Dublin - Dag 4 (090531)

Sista dagen i Dublin klev vi upp tidigt för att äta frukost, packa och checka ut innan turbussen skulle avgå mot Malahide Castle. Vår guide och chaufför var en vithårig man i 60-årsåldern vid namn Damien som var hur härlig och charmig som helst. Han satt och berättade anekdoter, skämtade och sjöng hela resan till slottet, så det var hög stämning bland oss passagerare.

Malahide Castle

Väl där fick vi en guidad tur genom slottet och hade sen tid att strosa runt innan det var dags att återvända till Dublin. På vägen tillbaka åkte vi efter kusten och passerade Portmarnock, Howth, Clontarf, North Bull Island och Dollymount Strand. Sen tog Damien med oss på en olovlig tur genom grindarna till Howth Castle så vi snabbt fick se slottet utifrån. Allt bara för att visa oss en svart liten trädörr som han berättade legenden om.

Undertecknad tillsammans med vår roliga turguide Damien

Tillbaka i Dublin souvenir-shoppade vi lite till för pappas räkning och kollade in Trinity College innan vi åt fish n' chips till lunch på The Shack Restaurant i Temple Bar. Maten var jättegod, men vår servitör var något av det sämsta jag varit med om. Helt ointresserad av sitt jobb, stod och gäspade, skickade SMS och hängde över ett räcke. Han kunde inte ens kosta på sig ett leende när han tog ordern. Det blev inte mycket i dricks till den tjommen.

Vackra vyer på vägen tillbaka till Dublin

Efter lunch hämtade vi väskorna på hotellet, tog bussen till flygplatsen och checkade in. Eftersom jag missat att köpa frimärken hela helgen blev jag jätteglad att det fanns en väldigt cool frimärksautomat att tillgå. Tyvärr var den ur funktion då något smartskaft proppat igen hela myntinkastet och några sedlar hade vi inte kvar. Gick till informationen och frågade om det fanns fler automater, men tyvärr. Fast tur i oturen. Bakom disken satt en mycket vänlig man som hade plånboken full med frimärken så han donerade nog många för att täcka portot för mina vykort. Vilken tur man kan ha!

Det här är vad jag kallar skolgård! Trinity College, mitt i Dublin.

När vykorten var postade tog vi oss genom säkerhetskontrollen för att shoppa lite alkohol innan avgång. Jag slog till på ett 2-pack Jameson's Whiskey för €72, men när jag skulle betala blev slutnotan €35,05. Jag sträckte fram mitt Mastercard, signerade notan och knatade vidare mot vår gate. Efter noga granskning av kvittot insåg jag att jag bara betalt €32,95 för whiskeyn, alltså tax-free-priset! Detta till trots att han fyllt i flightnummer och destinationsland korrekt. How the f*ck did that happen? Nu kanske ni tycker att jag skulle ha passat på och köpt mer, men det finns ett uttryck som säger "don't push you luck" varför jag lät bli.

Jag och pappa i väntans tider... Var är våra fish n' chips?

Innan planet lyfte hann jag och pappa med att dela en halvpint Guinness och på flyget avnjöt vi en enkel middag i form av Carlsberg Hof och Pringles-chips. Mums filibaba! På Köpenhamns flygplats var det tomt och tyst och vi kom lite sent till nästa avgång bara för att vi strosade runt i den enda öppna tax-free-butiken och köpte svindyra marsipanbröd. Men vi var inte sist ombord så vi behövde inte skämmas.

Sista "måltiden" i baren vid vår gate

Vid 23:30-tiden landade vi så äntligen på svensk mark hemma i Göteborg och blev mött i ankomsthallen av Poul. Maija sov över hos sin farmor och farfar. När vi kom ut till bilen väntade en morsdagspresent på mig. En mycket vacker orkide i kruka! Sweet!

Hej då Dublin, vi ses en annan gång!

Väl hemma på Mariaplan satt vi och snackade en stund, packade upp lite och överlämnade presenten till Poul samtidigt som jag varnade honom för att norpa från mina Jameson-flaskor nu när han fått en egen flaska irländsk whiskey. Sen var det raka vägen i säng för att orka upp och jobba.

Lätt middag ombord på planet mellan Dublin och Köpenhamn

Som avslutning på detta äventyr kan jag bara konstatera följande; Guinness är gott, VÄLDIGT gott, Dublin är en schysst stad man definitivt bör besöka samt att man bör ta sig tid att uppleva ett riktigt Irish House Party och sist men inte minst, har jag haft en underbart trevlig weekend med min pappa som för övrigt är den bästa pappan i världen, så de så! Klart slut! :)

Resans sista bild. Två trötta men glada prickar!