23 augusti 2010

Midnattsloppet 2010


© www.midnattsloppet.com

Jaha då börjar man bli människa igen så det är dags att rapportera från årets Midnattslopp! Har sedan i söndags haft en trevlig, eller rättare sagt gruvlig, träningsvärk. Det är onda muskler i axlar, skuldror, vrister, ljumskar och knän men framför allt i låren. Oh my vad mina lårmuskler har ömmat! Idag har det varit som värst och när jag tvingades gå ner för trapporna i morse då Maija skulle till dagis trodde jag att jag skulle storkna. Geeez! Stel som en pinne har jag hela dagen stolpat fram med värkande lårmuskler, men nu börjar det som tur är ge med sig och det var helt klart värt det. Årets lopp var minst lika kul som förra årets och så här förflöt min dag från det jag öppnade mina ögon till det jag gick i mål:

Lördag 21 augusti 2010
10:30 Clara och jag vaknade och låg kvar och mös i sängen
11:00 Lyssnade på ljudbok
11:30 Sen frukost med flingor och kaviarsmörgås
12:00 Ljudboken tog slut
13:00 Rippade ny ljudbok till mp3:or
14:00 Banan till mellanmål
16:00 Middag, pasta, kyckling, pesto och ett stort glas mjölk
16:30 En aning uttråkad
17:00 Lyssnade på den nya ljudboken
17:30 Körde igång en maskin med tvätt
19:15 Fixade bra dunkadunka-musik till mp3-spelaren
19:45 En sista banan i magen
20:10 Dusch och nagelklippning för att eliminera skoskav
20:40 Svidade om till löparklädsel
20:50 Nervös, skuttig och otålig
20:55 Mötte upp med grannen Marianne
21:00 Tog spårvagnen till city
21:30 Anlände till Heden
21:50 Träffade på min kollega Jonas
22:08 Min startgrupp skickades iväg
23:17 Sprang i mål trött och med värkande kropp men oj så nöjd!

RESULTAT
Sluttid: 1.08.32
Placering: 3445
Genomsnittsfart: 6.51 min/km

Årets sluttid är 8 minuter och 56 sekunder långsammare än förra året men det är riktigt bra med tanke på omständigheterna! Ingen löpträning alls, begränsat med konditionsträning och bara dryga fyra månader sedan jag gick igenom en förlossning. Orsaken till att jag inte löptränat är lite lathet men främst att mitt bäcken inte varit okej. Flera gånger sedan förlossningen har jag haft ont i bäckenet när jag rört mig, precis som under gravididteten då jag hade foglossningar. Smärtorna har dock alltid gått över och inte varit konstanta och i 4-5 dagar innan loppet hade jag inga känningar alls. Därför beslutade jag mig för att göra så gott jag kunde. Hade jag fått ont hade jag promenerat istället. Huvudmålet var att ta sig runt och det gjorde jag! Nästa år ska jag ner under timmen igen och försöka mig på att sätta nytt personligt rekord för 10 km löpning. Mitt bästa resultat är 59:13 och det står sig sedan 1990. Men nästa år ska det gamla rekordet utraderas, det lovar jag!

1 kommentar:

Marianne Ferdinandsson sa...

Vi var ASGRYMMA!! Nästa år springer vi igen och snabbare :-)