2 mars 2011

Skrattretande

Saxat ur Göteborgs-Poster tisdag den 1 mars 2011.
Jag blir full i skratt när jag läser Lena Malms uttalande i gårdagens GP. "De är ljusa, luftiga och väldigt trevliga att åka med." Ja visst är det så Lena, men det är inte problemet. Ni köpte väl ändå inte vagnar med det huvudsakliga kravet att de skulle vara ljusa, luftiga och trevliga att åka med? Trots böket med att komma på och av så tycker jag bäst om de riktigt gamla vagnarna. De fungerar i ur och skur. Oavsett om det är regn eller snö, varmt eller kallt så tuffar de på till skillnad mot de nya vagnarna. Låt oss se på fakta:
  • De 40 spårvagnarna från Ansaldobreda levererades med fem års försening.
  • Reservdelsbrist och omfattande hjulslitage leder till låg tillgänglighet, i snitt är 13 av 40 vagnar ur trafik.
  • Hjulen skulle hålla 200 000 kilometer men hjulringarna måste bytas efter halva sträckan.
  • Dörrarna har inte uppfyllt säkerhets- och funktionskraven. Ombyggnaderna har dragit ut på tiden och problemen fortsatt.
  • Klimatanläggningen var undermålig och vagnarna har försetts med extra värmeelement och extra luftkonditionering.
Att en tredjedel av vagnarna i snitt är ur trafik är verkligen ett problem. Då spelar det ingen roll hur ljusa, luftiga och trevliga de är. Står de still så skapar det problem vilket bidrar till att de 118 uråldriga vagnarna får jobba för högtryck. Ansaldobreda har till och med 17 personer på plats i Göteborg för att klara alla reparationer under garantitiden och nyligt startade de ett eget nattskift för att få ut så många vagnar som möjligt i morgontrafiken. Tyvärr är vagnarna oftast körklara när morgonens högtrafik är över. Så oj vilken tur att vi har så många gamla vagnar som vi har!

Jag törs inte tänka på hur det kommer bli i framtiden när trotjänarna tas ur trafik och ersätts av fler italienska spårvagnar från Ansaldobreda. Som det ser ut i dagsläget skulle det rent krasst innebära att spårvagnstrafiken skulle stå still ibland. Skrämmande tanke. Men jag antar att Göteborgs Stad får skylla sig själva. Istället för att beställa en standardvagn skulle de vara lokala lösningar och 100% låggolv och det har saboterat produktionen. Hade de valt en standardvagn hade det funnits fler tillverkare att välja bland. Ansaldobreda var dock billigast och man brukar ju få vad man betalar för!

Göteborg verkar inte vara de enda som har problem med Ansaldobreda. I en ledare i maj 2009 skrev Los Angeles Times "Baserat på tidigare prestationer, är Ansaldobreda ett uselt val" gällande att staden övervägde ett nytt avtal med italienarna. Danmark och Norge har också problem med vagnar och tåg tillverkade av Ansaldo och Ansaldobreda. Det ska bli intressant att följa utvecklingen för jag tror inte på ett mirakel, snarare tvärt om. Tack för ordet!

Inga kommentarer: