24 maj 2011

Att flyga eller inte flyga...


Jag har sedan igår noga bevakat Eurocontrol (The European Organisation for the Safety of Air Navigation) på Twitter och Met Office's (Storbritanniens motsvarighet till SMHI) prognoser över koncentrationen aska i luften (Modelled Volcanic Ash Concentration forecasts), samt Luftfartsverkets, Transportstyrelsens och SAS hemsidor.

Enligt Met Office's prognos för tisdag 18:00 och onsdag 00:00 (FL000-200*) ser Irland ut att vara helt fritt från askmoln medan en del av molnet tagit sig in över Sverige. Högre flygnivåer är så gott som fri från aska och finns det är det endast fläckvis och med låg koncentration.

I de röda zonerna råder flygförbud, i de gråa zonerna är det flygning med restriktioner och i de cyanfärgade områdena är koncentrationen aska så låg att flygning är tillåtet. Just nu sitter jag och väntar på nästa prognos som görs 12:00 och gäller för onsdag 06:00. Den är tillsammans med prognosen för onsdag 12:00 de mest intressanta. Det är nämligen mellan dessa två tidpunkter, onsdag 10:25, som vårt plan ska avgå från Arlanda till Dublin.

Svt.se skriver att Anders Bredfell, presschef för Swedavia på Arlanda, säger till TT att de ännu inte kan säga om askmolnet får några effekter på trafiken från flygplatsen.
-Vi har inte fått de senaste rapporterna, men som det ser ut nu kommer inte Arlanda påverkas. Men det kan vara vissa destinationer som påverkas beroende på hur askmolnet sprider sig.

Så vid skrivandets stund ser det optimistiskt ut. Koncentrationen i askmolnet verkar tunnas ut allt eftersom det drar in över Sverige. Jag hoppas att Met Office nästa prognos för onsdag 06:00 är mer optimistisk och att askmolnet över Sverige då bara består av låga koncentrationer av aska. Dvs flygtrafik utan speciella restriktioner. Håll era tummar och tår, för bara vi kommer oss iväg till Irland är vi nöjda. Hem kan vi alltid ta alternativa vägar med färja och tåg om det skulle behövas!

*FL = Flight level, flygnivå. Uttryck som används inom luftfarten för att ange ett flygplans tryckhöjd. Flygnivåer anges som antalet hundra fot. FL250 betyder exempelvis 25 000 fot över referensnivån. (Ref. Wikipedia)

Inga kommentarer: