6 februari 2012

Your flight has been cancelled!



Lördag morgon. Familjen åt frukost vid köksbordet. Poul läste tidningen och hittade detta. F*N J*VLA H*LVETE! Gick in på Malévs hemsida och mycket riktigt. Ett meddelande om att kontakta banken om resan var betald med kreditkort. SMS:ade min kusin och började genast kolla efter alternativa vägar att ta oss till Budapest. Men det är svårt att byta ut en resa för knappa 2000 kr. Det enda jag hittade var priser på ca 4000 kr och uppåt. Var så besviken, arg och irriterad och blev sittande många timmar framför datorn utan resultat. Lyckades dock maila Jegymester (Ungeska Ticnet typ) om operabiljetterna och GE Money Bank angående transaktionen som var registrerad sedan tre veckor men som jag ännu inte hunnit få på faktura.

Framåt kvällen hade besvikelsen börjat lägga sig och jag messade lite med kusinen. Vi bestämde oss för en annan plan. Att helt enkelt senarelägga resan. Tågbiljetten hon redan bokat, som självklart inte var ombokningsbar, kommer hon istället utnyttja för att ta en Göteborgshelg. Hotellet var väl den enda ljusningen. Fri avbokning fram till två dygn innan incheckning och inget förskott betalt.

Så här ett par dagar efter överraskningen har vi beslutat oss för att åka till Budapest i september istället. Liksom förlänga sommaren lite. Men när det blir till att boka biljetter igen kommer vi INTE boka hos något lågprisbolag. Nej tack det får bli ett bolag med mer "normala" priser som man kan lita på. Typ Lufhansa, eller kanske SAS om de får för sig att flyga dit igen. Det var ju nämligen Malév som var co-operator åt SAS på streckorna GOT-BUD och ARN-BUD, så nu går det för närvarande inte att boka resor till Budapest med SAS.

Nej jag har fått nog av lågprisbolag, för det råder en förbannelse över mig. För några år sedan bokade jag en resa åt pappa ner till Göteborg med FlyMe. Innan avresa gick FlyMe i konkurs. Han fick pengarna tillbaka och fick boka om resan med City Airline eller SAS. För snart tre år sedan bokade jag en resa till Dublin med Ryanair. Ett par månader innan avresa valde Ryanair att lägga ner flyglinjen GOT-DUB. Jag fick pengarna tillbaka men fick boka om resan med SAS för mer än dubbla priset. För tre veckor sedan bokade jag resan till Budapest. I fredags gick de i konkurs. Jag hoppas att jag även denna gång får tillbaka pengarna och sen är det färdigbokat för min del vad gäller lågprisbolag. I mitt fall är det som ordspråket säger: Man får vad man betalar för!

Finns det något positivt i den här irriterande historien då? Jo faktiskt! Jegymester hörde av sig idag och återbetalar biljetterna minus en serviceavgift på 10%. Det rör sig om 40 kr så det är okej. Även GE Money Bank har hört av sig och vill att jag inkommer med en reklammation så fort som möjligt, så det låter ju även på dem som om jag kommer få mina pengar tillbaka. Och ännu en gång har jag lärt mig att det är bra att betala resor med kreditkort. För i resebranchen är det inte cash som är king, det är plastic som är fantastic!

Inga kommentarer: